Правила за прием и програми за кандидатстудентски изпити за спец. Медицина
Методология на изпита по химия
- Продължителност: 2,5 часа
- Въпроси: 2
В изпита е включен материал, изучаван в средното училище по химия и опазване на околната среда. Целият обем е представен в Програмата за кандидат-студентския изпит. Изпитът включва решаване на две логически задачи. В деня на изпита на лотариен принцип се изтегля от кандидат-студент вариант, съдържащ две задачи. Едната от тях обхваща конкурсния материал по обща и неорганична химия, а другата – материал от областта на органичната химия. Решението на задачите трябва да включва пълен и логически мотивиран отговор на поставеното условие на задачата, подкрепен с формули, химични уравнения за съответните процеси.
По време на изпита се разрешава ползване на Периодичната система на химичните елементи, Таблицата за разтворимост на съединенията. Реда на относителната активност на елементите и техните йони.
По време на изпита не се разрешава използването на електронни калкулатори, мобилни телефони, тъй като задачите не са свързани с изчисления или се ограничават до прости аритметични действия.
Окончателната оценка от изпита се формира от пълното, правилно и логично решение на двете конкурсни задачи. При оценяването на конкурсните работи се взема предвид и езиковата грамотност на кандидат-студентите.
Оценката на конкурсните работи е окончателна и не подлежи на обжалване!
Методология на теста по биология
- Продължителност: 2,5 часа
- Въпроси: 60
Теста представлява въпроси с различна трудност от различни типове, както и отговор в свободен текст на три тематични единици върху материала по биология от 8, 9 и 10 клас и избрани теми от профилираната подготовка (представен в приложения към тази програма конспект). Вариант се изтегля на лотариен принцип от кандидатстудент в деня на изпита. Оценяването на теста става по точкова система, която се преизчислява в окончателна оценка. Листи от въпросника не може да се подменят при никакви обстоятелства.
Първата група въпроси (20 въпроса) имат по 4 отговора, като само един от тях е верен. Избраният за верен се отбелязва с „х" в лист за отговори. Не се допуска и маркиране на повече от един отговор на въпрос. При наличие на два отговора за един въпрос не се отчита точка, дори единият от отговорите да е верен.
Втората група въпроси (20 въпроса) имат по 4 отговора, означени с 1, 2, 3, 4, като отговарящият трябва да избере една комбинация от верни отговори. Комбинацията, избрана за вярна, се отбелязва с „х" в листа за отговори. Не се допуска маркиране на повече от една комбинация. При наличие на два отговора за един въпрос не се отчита точка.
Третата група (20 въпроса) включва попълване на пропуснати или откриване на грешно използвани термини в представен текст; поставяне на означения на фигура; попълване на таблица. Замяната на даден термин с негов синоним не се счита за грешка (напр. ендоплазмена мрежа/ендоплазмен ретикулум).
Четвъртата група включва отворени въпроси върху три тематични единици (от програмата за 8, 9 и 10 клас и избрани теми от профилираната подготовка), изискващи отговор в свободен текст. При разработката на тези въпроси трябва да личи умението на кандидат-студентът да си служи свободно с учебния материал. Писменото изложение трябва да бъде ясно, точно и изчерпателно, да показва добра писмена и езикова култура и да бъде съобразено с обема на учебното съдържание в препоръчаните основни литературни източници.